Nowoczesne technologie – adidas Boost

Innowacyjne technologie towarzyszą nam każdego dnia niemalże w każdej dziedzinie życia. Możliwości nowoczesnych rozwiązań wykorzystuje też rynek obuwniczy, produkując obuwie wyposażone w szereg funkcjonalnych system i technologii, czuwającym nad najwyższym komfortem użytkowania i bezpieczeństwa użytkownika w różnych sytuacjach. Sporo takich rozwiązań w swoim portfolio ma marka adidas, założona kilkadziesiąt lat temu przez Adolfa Dasslera. W dzisiejszym tekście przyjrzymy się jednej z najważniejszych technologii tego brandu – adidas Boost.

Czym jest adidas Boost?

Boost to nic innego jak zaawansowany technologicznie materiał o silnych właściwościach amortyzujących. Ogromną rolę w opracowaniu tego rozwiązania odegrała BASF, technologiczny partner adidasa. BASF to jedno z najlepszych europejskich przedsiębiorstw chemicznych. To właśnie pracownicy tej firmy wynaleźli technologię Infinergy, czyli spieniony poliuretan. BASF zauważyło, że zamknięte komórki pianki charakteryzują się bardzo wysokim poziomem sprężystości oraz niebywałą wytrzymałością w różnym zakresie temperatur.

adidas Boost – historia kultowej technologii

Historia adidas Boost zaczyna się w 2009 roku, kiedy pracownik firmy BASF, Frank Prissok, przedstawił swój pomysł Martinowi Vallo, ówczesnemu kay account managerowi. Pomysłem Franka była nowa postać termoplastycznego poliuretanu. Chemik zastanawiał się, w jaki sposób wykorzystać jego wynalazek. Chciano więc uzyskać sposób łączenia pojedynczych granulek w jedną całość, odznaczającą się solidną strukturą i wytrzymałością na czynniki zewnętrzną. Zgodnie z ostateczną decyzją postanowiono pomysł Franka wykorzystać w produkcji sportowego obuwia. Z racji tego, że BASF od wielu lat współpracowało z firmą założoną przez jednego z braci Dasslerów, koncepcja nowej formy termoplastycznego poliuretanu został przedstawiona właśnie niemieckiej marce.

adidasowi spodobało się zaprezentowane przez BASF rozwiązanie i zdecydowało się wprowadzić je do swojego portfolio. Przez wiele miesięcy materiał testowano i poddawano licznym eksperymentom. Miało to na celu kompleksowe dopracowanie przedstawionej przez BASF technologii. Adidas chciał, by przede wszystkim podeszwa buta wykorzystująca nowe rozwiązanie była jak najbardziej sprężysta, ale by nie odbywało się to kosztem jej zmniejszonej wytrzymałości na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Testy butów w przypadku różnych dyscyplin sportowych wykazały, że nowa technologia najlepiej sprawdzi się w butach dla biegaczy. W końcu stworzono pierwsze sample, które przekazano do testów profesjonalnym sportowcom.

Podczas testów sprawdzano wytrzymałość produktu na obciążenia obecne w różnych dyscyplinach sportowych, ze szczególnym naciskiem na bieganie. W końcu powstały sample, które można było przekazać do testów zawodowym sportowcom.

W 2012 roku adidas już miał pewność, że Boost okaże się przełomową technologią na rynku obuwia sportowego i znacznie wyprzedzi inne nowinki stosowane przez pozostałych czołowych producentów z tej branży. Buty z wykorzystaniem tej technologii świetnie absorbują energię wstrząsów niż poprzednicy bazujący na standardowej piance EVA. Ponadto nowy rodzaj pianki jest odporniejszy na działanie niskiej i wysokiej temperatury.

Technologia niepozbawiona wad

Wszystkie stosowane przez producentów sportowych butów technologie mają swoje zalety oraz wady. Jako wadę adidas Boost można potraktować to, że tej innowacyjnej pianki nie można pokrywać barwnikiem. To właśnie dlatego większość modeli wyposażonych w to rozwiązanie ma podeszwę w kolorze czarnym. Czasami niemiecki brand używa warstwowego pokrycia kolorem w kwestii zewnętrznej części podeszwy. Dlaczego pianki nie można barwić na żadnym etapie produkcji? Bowiem wówczas mogłaby stracić swoje unikatowe właściwości.

adidas Boost – w drodze na szczyt popularności

Poznając historię technologii adidas Boost można byłoby pomyśleć, że za jej ogromną popularnością stoją profesjonalni sportowcy, którzy od początku testowali pierwsze sample. W dodatku w XXI wieku współprace z gwiazdami sportu należą do standardowych działań marketingowych, stosowanych przez producentów odzieży i obuwia. Jednak to nie zawodowi biegacze sprawili, że adidas Boost zyskało taką popularność. W dużej mierze do popularyzacji technologii przyczynił się Kanye West, amerykański muzyk. Artysta wystąpił podczas meczu, w którym Chicago Bulls zmierzyło się z Cleveland Cavaliers. Występ miał miejsce w czasie przerwie koszykarskiej konfrontacji. West miał wtedy na sobie białe buty adidas Boost z niebieskimi wstawkami. Następnego dnia ze sklepu internetowego niemieckiej marki model ten zniknął w całej rozmiarówce. A w sklepach stacjonarnych odnotowano znacznie zwiększoną aktywność ze strony klientów.

Wykorzystanie technologii Boost

Popularność technologii Boost sprawiła, że niemieccy designerzy wykorzystują ją w różnych liniach sygnowanych trzema paskami. Podstawą rodziny stał się oczywiście Ultra Boost. Na kanwie jego sukcesu narodziła się inna kultowa linia – adidas NMD. Sneakerheadzi pokochali również model Yeezy Boost 350, który stworzono w kooperacji z wspominanym już w niniejszym tekście muzykiem ze Stanów Zjednoczonych.

Źródło zdjęć: https://hypebeast.com/2017/2/adidas-boost-technology-explained

Post Author: redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *