W latach 80. Michael Jordan podpisał kontrakt z marką Nike, w efekcie czego na rynku zadebiutowała seria koszykarskiego obuwia sygnowanego nazwiskiem jednej z największych gwiazd w dziejach NBA. Choć Michael nie występuje już na parkiecie, Jordan Brand nadal sprawnie funkcjonuje i regularnie uzupełnia sklepowe półki nowymi projektami. W serii tej nie brakuje sneakersów, które trwale zapisały się na kartach historii. Jednym z nich bez cienia wątpliwości jest model Air Jordan 6, któremu przyjrzymy się bliżej w niniejszym artykule.
Michael Jordan w Air Jordan 6 na parkiecie
Air Jordan 6 to dzieło utalentowanego Tinkera Hatfielda, który zasłynął między innymi z pierwszych Air Maxów oraz wielu projektów z portfolio Jordan Brand. Michael Jordan po raz pierwszy wystąpił w AJ6 10 lutego 1991 roku podczas Meczu Gwiazd NBA. Event odbywał się w Karolinie Północnej, rodzinnym stanie koszykarza. Michael miał na sobie wersję kolorystyczną określaną jako „Infrared”, czyli jeden z najbardziej kultowych wariantów w historii. W sezonie 1990/1991 Jordan odnotował sporo sukcesów na swoim koncie, zarówno indywidualnych, jak i uzyskanych wraz z kolegami z Chicago Bulls. Wśród jego najważniejszych dokonań w tym okresie należy wymienić przede wszystkim:
- powołanie do składu All Star Game (po raz szósty w karierze),
- uwzględnienie w najlepszej piątce,
- zdobycie tytułu zawodnika miesiąca (po raz trzeci w karierze),
- otrzymanie tytułu sportowca roku (wyróżnienie przyznane przez Sports Illustrated i Associated Press),
- MVP sezonu zasadniczego i MVP finałów,
- zdobycie tytułu najlepszego strzelca sezonu zasadniczego.
Konstrukcja Air Jordan 6 i inspiracje Tinkera Hatfielda
Stworzone przez Tinkera Hatfielda koszykarskie sneakersy Air Jordan 6 ujrzały światło dzienne w 1991 roku i po dziś dzień stanowią jedną z najbardziej rozpoznawalnych sylwetek w całym dorobku Jordan Brand. Dla wielu sneakerheadów jest to ulubiony model z serii, dlatego amerykańscy projektanci często tworzą nowe warianty, chcąc sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających miłośników sportowego obuwia. Główną inspiracją dla Hatfielda był sportowy samochód produkcji niemieckiej – Porsche 911. Nawiązując do spojlera, w który wyposażone było to auto, Tinker wyposażył buty w charakterystyczny element na zapiętku. Ponadto zdecydował się wykorzystać gumowy język, co było rozwiązaniem co najmniej niebanalnym. Zabieg ten wywołał sporo kontrowersji, bowiem jedni uważali go za świetny pomysł, a niektórzy twierdzili, że to całkowicie zbędne posunięcie ze strony designera. Hatfield nie działał przypadkowo, wybierając taki materiał. Gumowy język miał „współpracować” ze wspomnianym już elementem nawiązującym do spojlera z jednego z modeli Porshe. W języku wykonano dwa otwory – użytkownik miał włożyć w nie palce i przytrzymać spojler, by zagwarantować sobie szybsze oraz sprawniejsze zakładanie i zdejmowanie butów.
Na uwagę w tym modelu zasługuje też kołnierz, który Hatfield pokrył dodatkową warstwą materiału. Hatfield udoskonalał to rozwiązanie w swoich kolejnych projektach, aż zdecydował się zintegrować język z kołnierzem, co było widoczne w takich modelach jak Nike Air Huarache i Air Jordan 7. W AJ6 postanowił uzupełnić system wiązania specjalną osłoną. Ponadto warto zaznaczyć, że charakterystyczny lacelock to element zaczerpnięty z modelu Air Jordan 5, który także zaprojektował Tinker Hatfield.
Cholewka butów Air Jordan 6 spoczęła na podeszwie z przeziernymi wstawkami. Konstrukcję uzupełniono systemem Air, który Nike z powodzeniem wykorzystuje od lat 70.
Ciekawostki na temat modelu Air Jordan 6
- AJ6 były ostatnimi butami z oferty Jordan Brand, których promowaniem zajmował się Spike Lee.
- W AJ6 Michaelowi Jordanowi udało się sięgnąć po swój pierwszy w karierze tytuł mistrza NBA.
- AJ6 były ostatnim reprezentantem linii z brandingiem Nike. Kolejne modele były sygnowane już tylko elementami związanymi bezpośrednio z Jordan Brand.
- Michael Jordan często poddawał krytyce obudowę toeboxa, dlatego Tinker Hatfield projektując AJ6, zrezygnował z tego elementu.
- AJ6 były pierwszymi butami z oferty Jordan Brand z neoprenową warstwą w obszarze kostki.
Kampania reklamowa z Marsem Blackmonem
Realizacją kampanii reklamowej dla AJ6 zajął się Spike Lee, który wielokrotnie współpracował z Nike. Ta współpraca była jednak ostatnią w ramach promowania produktów z serii Jordan Brand. Reżyser stworzył dwa spotem z udziałem fikcyjnej postaci – Marsa Blackmona. Zostały one wyemitowane w 1991 roku. W pierwszym filmie pojawia się dżin, który zmienia wspomnianą postać w Michaela Jordana. Drugi film Spike Lee poświęcił sloganowi „It’s Gotta Be the Shoes”.
Air Jordan 6 na przestrzeni lat
W 1991 roku do sklepów trafiło pięć wariantów kolorystycznych modelu Air Jordan 6:
- Inrared (wersja z białą i czarną cholewkę),
- Sport Blue,
- Carmine,
- Maroon.
Na pierwszą reedycję amerykański brand zdecydował się w 200 roku, gdy przywrócił na rynek wersję Infrared. Buty były wyposażone w system amortyzacji Air. W tym samym roku na sklepowych półkach zagościły takie kolorystyki jak Midnight Navy i Olympic. Dwa lata później światło dzienne ujrzały kolorystyki Metallic Silver i University Blue dla AJ6 w wydaniu Low.
fot. https://www.titan22.com/air-jordan-6-retro-og-infrared-384664-060.html