Sznurowanie butów sportowych

Nie ulega wątpliwości, że zadbanie o odpowiednie buty to jedna z najważniejszych kwestii przy rozpoczynaniu przygody ze sportem – niezależnie od dyscypliny. Posiadamy sporą wiedzę odnośnie nowoczesnych technologii używanych w trakcie produkcji. Wiemy, które buty posłużą nam do biegania, a jakie lepiej zostawić na rekreacyjny fitness. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną rolę w życiu  sportowców odgrywa sznurowanie naszych perełek. O czym należy pamiętać, by maksymalnie zwiększyć komfort wykonywanego treningu i jednocześnie zmniejszyć prawdopodobieństwo możliwych urazów i kontuzji?

 

Nieoceniona rola

Prawidłowe ułożenie stóp w trakcie treningu fizycznego to podstawa. Dzięki umiejętnemu wiązaniu możesz z łatwością dopasować buty, zapewniając sobie 100% komfortu, nawet w trakcie najbardziej wymagających ćwiczeń. Co ciekawe – udowodniono, że od sposobu, w jaki biegacze zawiązują swoje buty zależy to, w jakim czasie i z jaką prędkością pokonają dany dystans. Niewiele osób wie, że dzięki kilku prostym trikom można także skorygować ewentualną wadę stóp – Twoja pięta lekko „ucieka” w bok w trakcie chodzenia, a może narzekasz na wieczne otarcia i bolesne rany w okolicy śródstopia? Naucz się prawidłowo wiązać buty i poczuj różnicę!

 

Problem podstawowy – ciasno czy luźno?

Z doświadczenia wiemy, że im ciaśniej tym lepiej, ale czy na pewno? Mocniej przylegające buty odpowiednio stabilizują stopy, a w efekcie zmniejszają niezdrowe odchylenia i redukują pronacyjne ruchy stawów skokowych. Dzięki silniejszemu związaniu nasze stopy usadawiają się nieco głębiej, co zmniejsza nacisk na zewnętrzną krawędź i przodostopie. Zatem – same plusy? Niekoniecznie. W zbyt dopasowanym obuwiu wbrew pozorom łatwiej o kontuzję. Gdy zwiększamy nacisk na grzbietową część stopy, cierpią nasze mięśnie związane ze stawem skokowym. Należy zatem znaleźć złoty środek – umiar przede wszystkim.

 

Rodzaj stopy=rodzaj wiązań

Jeżeli myślisz, że jedyną miarą dobrze zawiązanego buta jest po prostu fakt, że nie potykasz się o sznurowadła w trakcie chodzenia czy treningu, to… myślisz jak 90% społeczeństwa. Tymczasem istnieje wiele technik wiązania, różnych ze względu na rodzaj posiadanej stopy. Masz wysokie podbicie? Staraj się dobrać taki rodzaj sznurowania, który nie spłaszczy naturalnego łuku stopy. Jak to zrobić? Wystarczy, że sznurując buty najpierw skrzyżujesz sznurowadła, a potem przewleczesz je przez szlufki „w rzędzie”. Jeżeli z kolei Twoje stopy nie należą do najwęższych, to zastosuj wiązanie równoległe. I w drugą stronę –  zredukuj wolną przestrzeń w butach, sznurując je klasycznie sposobem krzyżowym, ale z dodatkową pętelką u góry. Osobom z wypadającą piątą proponujemy z kolei sposób na „krawat biegacza”. Dodatkowa pętelka na ostatniej szlufce utrzyma Twoją stopę stabilnie, dzięki czemu unikniesz bolesnych otarć.

Sznurowanie butów sportowych
Oceń wpis.

Spodobał Ci się nasz artykuł?

Post Author: redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.