Historia adidas Superstar

Model to niekwestionowana gwiazda marki z trzema paskami. Buty od prawie 50 lat cieszą się niesłabnącą popularnością. Zniknęły ze sklepowych półek na dekadę, po to żeby fani sneakerów mogli zatęsknić. Zniknęły, żeby wrócić. Zdaniem niektórych to chwyt marketingowy, który umocnił pozycję Superstarów w kulturze sneakerowej. Jaka jest prawda? Nie wiemy. Wiemy, że Superstary są super. Poznaj ich historię.

Historia lubi się powtarzać

Wiele osób błędnie myśli, że Superstary to buty pochodzące z lat 90-tych. Prawda jest zupełnie inna – pierwsze niskie buty do koszykówki z trzema paskami trafiły do sprzedaży w 1969 roku. Wyglądały praktycznie tak, jak współczesne modele. Już w latach 70-tych sneakery posiadały z przodu gumową „muszlę” ochraniającą palce. Po prawie 50 latach od premiery nadal są superpopularne, wręcz kultowe.

buty adidas Superstar
Kultowe buty Superstar zadebiutowały w 1969 roku i niewiele różniły się od dzisiejszych modeli

Narodziny gwiazdy

Superstary pierwotnie były butami do koszykówki. Początkowo były więc popularne wyłącznie wśród graczy tej dyscypliny. Szacuje się, że trzech na czterech graczy NBA grało właśnie w Superstarach. Buty z boiska do koszykówki trafiły do garderoby ulicznych tancerzy i muzyków. Wypromował je zespół RUN DMC, który z miłości do marki napisał utwór „My adidas”. Był to rok 1986, po premierze singla hip-hopowy band podpisał lukratywny kontrakt z adidasem na rekordową wówczas kwotę miliona dolarów.

Zespół Run DMC w butach adidas Supersta
Zespół Run–D.M.C. w kultowych adidas Superstar, fot. pinterest.com

Kolejne generacje Superstarów

Pierwsza generacja adidasów tej linii przypada na lata 1969-1986, mowa o modelu Superstar I. Kolejna, druga odsłona, to późne lata 90-te. Pozycja Superstarów była już wtedy ugruntowana i silna. Nosiły je topowe gwiazdy, takie jak Madonna. I nagle buty zniknęły ze sklepowych półek na prawie dekadę.

Madonna w butach adidas Superstar
Madonna w Superstarach – lata 80., fot. twitter.com

Powrót króla sneakerów

Marka w 2015 roku wskrzesiła do życia Superstary. Kultowe buty znów trafiły do sprzedaży. Ruszyła machina promocyjna, lecz czy klasyki trzeba w ogóle reklamować? Do kampanii firma zaangażowała topowych i stylowych ludzi ze świata sportu i muzyki: Pharrella Williamsa, Davida Beckhama, Ritę Orę i Damiana Lillarda.

Po lewej stronie efekt współpracy adidasa z muzykiem Pharellem Wiliamsem, po prawej z Ritą Orą
Po lewej stronie efekt współpracy adidasa z muzykiem Pharrellem Williamsem, po prawej z Ritą Orą

Opiniotwórczy magazyn style.com ogłosił je butami 2015 roku. Superstary znowu są na szczytach list najpopularniejszych i najchętniej noszonych butów na świecie. Znowu się udało.

Historia adidas Superstar
Oceń wpis.

Spodobał Ci się nasz artykuł?

Post Author: Karolina

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *